2cell

وبلاگی برای استفاده بهتر از موبایل و دیگر وسابل ارتباط جمعی

2cell

وبلاگی برای استفاده بهتر از موبایل و دیگر وسابل ارتباط جمعی

اخبار موبایل۵

 اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در گزارشی که در روز 19 اکتبر 2010 (27 مهر 1389) منتشر نمود اعلام داشت که کشورهای جهان به سرعت در حال انتقال از بستر نسل دوم (2G) به بستر نسل سوم (3G) تلفن همراه هستند و 143 کشور جهان در سال 2010 بصورت تجاری به ارائه خدمات 3G به مشترکین تلفن همراه خود پرداخته اند که این تعداد نسبت به تعداد 95 کشور سال 2007 رشد چشم گیری را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش چهار کشور سوئد، نروژ، اوکراین و آمریکا پا را از این هم فراتر گذاشته و ارائه خدمات نسل چهارم تلفن همراه (4G) را آغاز نموده اند و مشترکین شبکه های 4G در این کشورها می توانند از پهنای باند بسیار بالاتری استفاده نمایند.

متأسفانه کشور ما ایران هنوز به ارائه خدمات 3G به مشترکین تلفن همراه نپرداخته و سرویس های داده ای که توسط اپراتورهای کنونی تلفن همراه در ایران ارائه می شود حداکثر در حد ارائه GPRS یا نسل دو و نیم (2.5G) است.

The Rise of 3G

تصویر بالا: نقشه کشورها بر اساس خدمات 2G/3G که بصورت تجاری به مشترکین تلفن همراه ارائه می دهند

* آمار مربوط به سال 2010 تخمینی است

این در حالیست که با نگاهی به نقشه بالا در می یابیم که حتی مغولستان، آنگولا، زامبیا، کنیا، نامیبیا و بسیاری از کشورهایی که از نظر بنیه و پتانسیل فناوری بسیار پائین تر از ایران هستند به ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه می پردازند.

در گزارش اتحادیه جهانی مخابرات همچنین اعلام شده است که شمار مشترکین تلفن همراه در جهان در انتهای سال 2010 در حدود 5.3 میلیارد نفر خواهد بود و در حال حاضر 90 درصد از کل جمعیت جهان و 80 درصد از روستاییان در سطح جهان به شبکه تلفن همراه دسترسی دارند. شمار مشترکین خدمات 3G در جهان نیز در پایان سال 2010 در حدود 940 میلیون نفر تخمین زده شده است (در کشورهای ارائه کننده خدمات 3G تمامی مشترکین از این خدمات بهره نمی برند.)

امید است که با آغاز فعالیت اپراتور سوم تلفن همراه در کشور، ایرانیان عزیز نیز بتوانند از فناوری های پیشرفته تر مخابراتی بهره گیرند.

اخبار موبایل۴

کمپانی اپل بار دیگر عرضه آیفون 4 سفید رنگ را به تعویق انداخت.

در ابتدا به نظر می رسید که آیفون 4 سفید رنگ نیز همزمان با عرضه آیفون 4 مشکی در ماه ژوئن به بازار عرضه شود اما عرضه این گوشی تا نیمه دوم جولای عقب افتاد. پس از آن اعلام شد که آیفون 4 سفید رنگ تا پایان سال 2010 عرضه خواهد شد و اینک کمپانی اپل اعلام نموده که این گوشی را در بهار آینده به بازار ارائه خواهد کرد.

سخنگوی اپل بدون ذکر دلیل این تأخیر به خبرگزاری رویترز چنین اظهار داشت: «ما از این که بار دیگر مشتریانی را که منتظر آیفون سفید هستند مأیوس می کنیم متأسفیم.»

اپل در رابطه با دلیل این تأخیر عنوان نموده که «ساخت آن [مدل سفید] بیش از آنچه انتظار می رفت دشوار بوده.» اما این کمپانی تا کنون از ذکر جزئیاتی در مورد علت دشواری فرایند تولید مدل سفید خودداری نموده است.

اما کارشناسان گمانه زنی های زیادی را در مورد علت این تأخیر انجام داده اند. برخی اظهار نموده اند که یکسان نمودن رنگ قسمت های مختلف گوشی -- مثل کلید Home و وجه رویی گوشی -- که توسط کارخانه های متفاوتی درشرق آسیا  تولید می شوند دشوار بوده است. البته با توجه به این که اپل تا کنون محصولات بسیاری را با رنگ سفید به بازار عرضه نموده این علت چندان معقول به نظر نمی رسد. کارشناسان دیگری اظهار داشته اند که لبه های سطح شیشه ای نیمه شفاف و سفید پشت گوشی موجب رخنه نمودن نور به داخل شده و نوردهی دوربین آیفون را مختل می کند. همچنین عنوان شده که رسیدن به شدت ماتی مناسب (عبور ندادن نور) و رنگ سفید مورد نظر اپل، دشوار است. برخی هم توقف تولید جدید تا رفع نهایی مشکل آنتن آیفون 4را مسبب اصلی دانسته اند.

در کنار این گمانه زنی های فنی، تعدادی از کارشناسان نیز اظهار نموده اند که اپل با به تعویق انداختن عرضه آیفون 4 سفید رنگ عطش مشتریان را برای این گوشی بالا می برد و این می تواند تضمینی برای فروش بالای آیفون 4 در دور بعدی عرضه این گوشی باشد.

آنچه مسلم است این است که کمپانی اپل با فروش بیش از 14.1 میلیون گوشی آیفون 4 تا کنون با ارزشی بالغ بر 8.6 میلیارد دلار مشکلی در رابطه با تقاضای این گوشی نداشته و حتی عده ای بر این باورند که تقاضای کنونی با توان تولید برابری می کند. بنابراین ممکن است که به تعویق افتادن عرضه مدل سفید رنگ -- به هر علت -- به نفع این کمپانی باشد.

اخبار موبایل۳

..

واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارشی که کمپانی IDC -- یکی از تحلیلگران برجسته بازار فناوری اطلاعات و مخابرات -- در روز 28 اکتبر 2010 (6 آبان 1389) منتشر نمود کمپانی اپل با بیش از 90 درصد رشد تولید گوشی موبایل در سه ماهه سوم سال 2010 (نسبت به سه ماهه سوم سال 2009) توانست با پیشی گرفتن از ریسرچ این موشن (سازنده بلک بری) و سونی اریکسون خود را به مقام چهارم کمپانی های تولید کننده گوشی موبایل برساند. این برای اولین بار است که اپل از نظر تعداد گوشی فروشی در جمع 5 تولید کننده برتر گوشی موبایل قرار می گیرد.

اوج گیری اپل در شرایطی رخ می دهد که کمپانی نوکیا هنوز هم با 32.4 درصد سهم بازار با اختلافی فاحش رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. هرچند کمپانی نوکیا نسبت به سه ماهه سوم سال قبل 1.8 درصد تعداد گوشی های تولیدی خود را افزایش داده اما در همین مدت با در نظر گرفتن رشد کلی بازار این کمپانی نزدیک به 4.1 درصد از سهم بازار خود را از دست داده است. یکی از مسائل دیگری که این کمپانی فنلاندی با آن دست و پنجه نرم می کند کاهش قیمت متوسط فروش گوشی های این کمپانی از متوسط 190 یورو به ازای هر گوشی به 136 یورو است. نوکیا برای از دست ندادن سهم بازار خود ناچار شده تا حاشیه سود فروش خود را پائین آورد و این موضوع بیش از پیش این کمپانی را تحت فشار قرار داده. نوکیا علی رغم گزارش افزایش سود سه ماهه اخیر خود -- که به دلیل فروش مناسب گوشی های هوشمند این کمپانی حاصل گردید -- برای تعدیل نمودن هزینه های خود و سامان دهی مجدد واحد سیمبیان اعلام نموده که 1,800 کارمند خود را در سطح جهان طی مراحلی اخراج خواهد کرد. شاید آنچه بیش از هر چیز می تواند بر آینده این کمپانی تأثیر بگذارد موفقیت یا عدم موفقیت گوشی های هوشمند عرضه شده توسط این کمپانی -- نظیر گوشی n8 -- در رقابت با آیفون اپل و گوشی های مبتنی بر اندروید باشد. باید دید استفان الاپ -- مدیر عامل جدید نوکیا -- چه تدابیری برای بقا و رشد این کمپانی اندیشیده است.

 IDC 2010 Q3

نمودار بالا: سهم بازار کمپانی های سازنده گوشی موبایل در سه ماهه سوم سال 2010 - منبع IDC

کمپانی سامسونگ نیز با عبور از مرز فروش 70 میلیون گوشی همچنان رتبه دوم را در اختیار دارد. موفقیت گوشی I9000 Galaxy S  سامسونگ که از سیستم عامل اندروید بهره می گیرد در کنار عرضه گوشی های مبتنی بر سیستم عامل بادا (Bada) سامسونگ توانسته جایگاه مناسبی را برای گوشی های هوشمند این کمپانی فراهم آورد. البته کمپانی سامسونگ علاوه بر رقابت با دیگر کمپانی ها در زمینه تولید گوشی های موبایل به دلیل آنکه برخی از قطعات بکار گرفته شده در سایر گوشی ها را نیز تولید می کند می تواند از فروش خوب گوشی های برندهای دیگر نیز منتفع گردد. بطور مثال صفحه نمایش و برخی از حافظه های گوشی n8 نوکیا را کمپانی سامسونگ تولید می نماید (به اینجا مراجعه نمائید.)

کمپانی ال جی -- دیگر کمپانی کره ای سازنده گوشی موبایل -- تنها کمپانی در میان 5 کمپانی برتر بود که با کاهش بیش از 10 درصد از فروش گوشی مواجه شد. ال جی در سه ماهه سوم 2010 نتوانست به اهداف خود برای فروش گوشی های هوشمند دست یابد اما این کمپانی نیز با تغییر مدیر عامل خود امیدوار است تا بتواند به رقابت بهتری در عرصه موبایل -- خصوصاً عرصه گوشی های هوشمند -- بپردازد.

کمپانی ریسرچ این موشن -- سازنده کانادایی گوشی های بلک بری -- هم هرچند برای نخستین بار ازکمپانی اپل عقب افتاد، اما توانست به دلیل فروش خوب برخی محصولات خود -- نظیر گوشی Curve 8520 -- رشدی 46 درصدی را در تعداد گوشی های فروشی خود تجربه نماید. RIM هنوز هم یکی از پرطرفدارترین برندهای موبایل در ایالات متحده آمریکا بوده و در حال توسعه بازار خود در آمریکای لاتین است.

اما کمپانی سونی اریکسون با فروش 10.4 میلیون گوشی برای نخستین بار از فهرست 5 تولید کننده برتر موبایل که از سال 2004 توسط IDC منتشر می شود خارج گردید. شاید سونی اریکسون با تمرکز بر روی اندروید بتواند در سال 2011 دوباره به این فهرست بازگردد.

جای کمپانی HTC نیز هنوز در این فهرست خالی است و با رشدی که این کمپانی در دو سال اخیر داشته بعید به نظر نمی رسد که بتواند جای خود را در فهرست 5 تولید کننده برتر سال 2011 باز نماید.

کمپانیفروش در سه ماهه سوم  2010(میلیون واحد)سهم بازار در سه ماهه سوم 2010فروش در سه ماهه سوم  2009(میلیون واحد)سهم بازار در سه ماهه سوم 2009تغییر فروش سه ماهه سوم 2010/2009
1. نوکیا110.432.4%108.536.5%1.8%
2. سامسونگ71.421.0%60.220.3%18.6%
3. ال جی28.48.3%31.610.6%-10.1%
4. اپل14.14.1%7.42.5%90.5%
5. ریسرچ این موشن12.43.6%8.52.9%45.9%
دیگران103.830.5%80.97.2%28.3%
مجموع340.5100.0%297.1100.0%14.6%

جدول بالا: 5 تولید کننده برتر گوشی موبایل در سه ماهه سوم 2010 (همراه با آمار سه ماهه سوم 2009) - منبع IDC

لازم به ذکر است که بر اساس گزارش IDC بازار کلی گوشی های موبایل با فروش بیش از 340 میلیون گوشی در سه ماهه سوم سال 2010 رشدی 14.6 درصدی را نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل شاهد بود. این چهارمین سه ماهه متوالی است که این بازار رشدی دو رقمی را تجربه می کند.

اخبار موبایل۲

واحد خبر mobile.ir : برنامه وردپرس در فروشگاه آنلاین اووی نوکیا (Ovi Store) بصورت رایگان عرضه شد.

وردپرس (WordPress) یکی از محبوب ترین بسترهای ویژه ساخت وبلاگ و سایت های اینترنتی و مدیریت محتوای این سایت ها است و با استفاده از برنامه وردپرس ویژه گوشی های نوکیا کاربران این گوشی ها می توانند به سادگی از طریق گوشی موبایل خود پست ها و صفحات جدید را به وبلاگ یا سایت اینترنتی خود اضافه نمایند. علاوه بر این امکان ویرایش مطالب قبلی، مدیریت کامنت ها و بازبینی آمار از طریق این برنامه میسر است.

برنامه وردپرس ویژه گوشی های نوکیا در حال حاضر با برخی از گوشی های مجهز به  بستر سیمبیان S60  -- نظیر گوشی های X6 و N97 mini -- و گوشی های مجهز به سیستم عامل Maemo  -- نظیر گوشی N900 -- سازگار است. بنابراین این برنامه فعلاً با گوشی هایی نظیر N8 و C7 که به سیمبیان 3 مجهز هستند سازگار نیست. همچنین گوشی های مجهز به نسخه های قدیمی تر سیمبیان S60 نیز امکان کار با این برنامه را ندارند.

برنامه وردپرس ویژه گوشی های نوکیا از وردپرس نسخه 2.7 به بالا پشتیبانی می کند. این برنامه امکان کار با وبلاگ هایی که بر روی سرورهای اصلی وردپرس میزبانی شده اند و نیز وبلاگ هایی که از بستر و مدیریت محتوای وردپرس بر روی سرورهای دیگری استفاده می کنند را دارد. از اینجا می توانید به سایت اصلی این برنامه مراجعه نمائید.

WordPress for Nokia

تصویر بالا: برنامه وردپرس ویژه گوشی های نوکیا

با توجه به آنکه این برنامه منبع باز است، کاربران مسلط به برنامه نویسی می توانند با دریافت کدهای برنامه، آنرا مطابق نیاز خود تغییر دهند.

شما می توانید برنامه وردپرس ویژه گوشی های نوکیا را از این آدرس از طریق فروشگاه اووی دریافت نمایید. با توجه به آنکه در حال حاضر دسترسی به فروشگاه اووی بصورت مستقیم در ایران امکان پذیر نیست، می توانید آخرین نسخه این برنامه را از طریق سایت توسعه دهندگان آن نیز دریافت دارید.

پیش از این، برنامه وردپرس برای سیستم عامل iOS اپل، سیستم عامل اندروید و سیستم عامل بلک بری عرضه شده بود. البته قابلیت های برنامه وردپرس بسترهای گوناگون تا حدی متفاوت است. بطور مثال امکان قالب بندی متن در برنامه ویژه گوشی های نوکیا وجود دارد حال آنکه نسخه کنونی ویژه iOS فاقد این قابلیت است.

WordPress for iOS

تصویر بالا: برنامه وردپرس ویژه سیستم عامل iOS اپل که پیش از این عرضه شده بود

احتمالاً در آینده شاهد عرضه وردپرس برای ویندوز فون 7، پالم و بادا خواهیم بود