2cell

وبلاگی برای استفاده بهتر از موبایل و دیگر وسابل ارتباط جمعی

2cell

وبلاگی برای استفاده بهتر از موبایل و دیگر وسابل ارتباط جمعی

اخبار موبایل۵

 اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در گزارشی که در روز 19 اکتبر 2010 (27 مهر 1389) منتشر نمود اعلام داشت که کشورهای جهان به سرعت در حال انتقال از بستر نسل دوم (2G) به بستر نسل سوم (3G) تلفن همراه هستند و 143 کشور جهان در سال 2010 بصورت تجاری به ارائه خدمات 3G به مشترکین تلفن همراه خود پرداخته اند که این تعداد نسبت به تعداد 95 کشور سال 2007 رشد چشم گیری را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش چهار کشور سوئد، نروژ، اوکراین و آمریکا پا را از این هم فراتر گذاشته و ارائه خدمات نسل چهارم تلفن همراه (4G) را آغاز نموده اند و مشترکین شبکه های 4G در این کشورها می توانند از پهنای باند بسیار بالاتری استفاده نمایند.

متأسفانه کشور ما ایران هنوز به ارائه خدمات 3G به مشترکین تلفن همراه نپرداخته و سرویس های داده ای که توسط اپراتورهای کنونی تلفن همراه در ایران ارائه می شود حداکثر در حد ارائه GPRS یا نسل دو و نیم (2.5G) است.

The Rise of 3G

تصویر بالا: نقشه کشورها بر اساس خدمات 2G/3G که بصورت تجاری به مشترکین تلفن همراه ارائه می دهند

* آمار مربوط به سال 2010 تخمینی است

این در حالیست که با نگاهی به نقشه بالا در می یابیم که حتی مغولستان، آنگولا، زامبیا، کنیا، نامیبیا و بسیاری از کشورهایی که از نظر بنیه و پتانسیل فناوری بسیار پائین تر از ایران هستند به ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه می پردازند.

در گزارش اتحادیه جهانی مخابرات همچنین اعلام شده است که شمار مشترکین تلفن همراه در جهان در انتهای سال 2010 در حدود 5.3 میلیارد نفر خواهد بود و در حال حاضر 90 درصد از کل جمعیت جهان و 80 درصد از روستاییان در سطح جهان به شبکه تلفن همراه دسترسی دارند. شمار مشترکین خدمات 3G در جهان نیز در پایان سال 2010 در حدود 940 میلیون نفر تخمین زده شده است (در کشورهای ارائه کننده خدمات 3G تمامی مشترکین از این خدمات بهره نمی برند.)

امید است که با آغاز فعالیت اپراتور سوم تلفن همراه در کشور، ایرانیان عزیز نیز بتوانند از فناوری های پیشرفته تر مخابراتی بهره گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد